ASSOBARU MINAL IMAN..

“Tiada suatu bencana pun yang menimpa di bumi dan (tidak pula) pada dirimu sendiri melainkan telah tertulis dalam kitab (Lauh Mahfuzh) sebelum Kami menciptakannya. Sesungguhnya yang demikian itu adalah mudah bagi Allah. (Kami jelaskan yang demikian itu) supaya kamu jangan berdukacita terhadap apa yang luput dari kamu, dan supaya kamu jangan terlalu gembira terhadap apa yang diberikan-Nya kepadamu. Dan Allah tidak menyukai setiap orang yang sombong lagi membanggakan diri..” (al-Hadid: 22-23)

al kesah pada suatu hari...
cembol: memot..harini aku sedeh sgt laa..ntah laa..rase cam x patut jer ade perasaan mcm nie,bknnyer x penah dapat bende nie..if org tnye pon sure aku leh jwb dgn bagusnyer..but when it comes to me myself who's facing this kind of situation,baru rase how tough it was!!bkn x bersyukur..bersyukur sgt2..tp ntah laa..u know kn how's that feels??
memot: cembol,iAllah aku faham perasaan ko coz me myself pon slalu jer rase bende nie..tp tulaa..kite nie kn hambaNya yg lemah..that's why we need to continuously pray so that He'll give us da strength to face all of His tests coz He doesnt give us what we want,but He'll give us what we need..am i right dear?? 
alhamdulillah dr pengalaman2 aku sendiri pon byk yg aku dapat,even dari kesah2 adik aku sendiri pon byk yg aku dapat bile difikirkan blk..sungguh besar hikmah disetiap yg berlaku..we might never realize it now,but insyaAllah one day..n maybe that's one of da tarbiyahNya pada kite tanpa kite sedari kn2..bersabarlah krn sabar itu adalah jalan keluar pd setiap masalah..kuatkan semangat!!jgn putus asa sahabatku..dan mungkin di bawah ini sedikit sebanyak dapat mengubatimu..sayang cembol sgt2!!!! 


Apabila kita merasa senang dengan perjalanan kehidupan kita seharian atau apabila kita sering menerima kejayaan dan juga menerima pujian daripada orang lain,pernahkah terlintas di pikiran kita bahawa sebenarnya kita sedang berada di ‘ZON BAHAYA ‘ kerana tanpa kita sedari bahawa itu semua merupakan ujian oleh Allah kepada kita.Bahkan ianya lebih berbahaya daripada orang yang sedang ditimpa musibah atau kesusahan.
Mengapa?
Kerana manusia yang berada dalam kesusahan itu biasanya sering merintih dan meminta pertolongan dariNya supaya diringankan beban ujiannya tetapi bagi manusia yang berada dalam kesenangan itu biasanya leka,lalai dan hanyut dengan dunia mereka tanpa langsung memikirkan bahawa keimanan mereka sedang diuji..
Mungkin sesuatu yang dicintai itu ternyata ada dalam hal yang tidak disukai, atau yang tidak disukai itu ternyata ada dalam hal yang dicintai.Orang yang bergelumang dengan nikmat ternyata sering termakan oleh nikmat itu sendiri dan orang yang menderita dalam hidupnya kerana penyakit ternyata bisa sembuh kerana penyakit itu sendiri.Boleh jadi kebaikan itu datang dari keburukan dan sesuatu yang mendatangkan manfaat datang dari hal yang membahayakan.


Makanya,takutlah terhadap bahaya yang datang dari celah-celah kemudahan…
Bagi sesiapa saja yang berada dalam kesukaran,ketahuilah bahwa KESABARAN itu merupakan kunci keluar dari kesusahan dan ianya adalah satu kemenangan.



Menurut Abu Ubaidah ia bermakna; jika anda ditimpa musibah, anda sepatutnya menyedari bahwa di sana masih ada musibah lain yang jauh lebih besar sehingga anda akan merasa musibah yang menimpa anda itu masih ringan.
Wada’ah As-Shahih mengungkapkan:bersabarlah atas keburukan jika itu sepatutnya engkau terima kerana boleh jadi keburukan itu membuatmu gembira.Di bawah buih itu ada susu yang putih bersih..


Malah di dalam Al-Quran juga banyak menyinggung mengenai kesabaran dalam menangani sesuatu keadaan atau musibah diantaranya:


“Hingga apabila rasul-rasul berputus asa terhadap kaumnya yang ingkar dan menyangka bahwa mereka telah disifatkan oleh kaumnya sebagai orang-orang yang berdusta, datanglah bantuan Kami kepada mereka”
(Surah Yusuf:110)